Page 25 - DergiS4 01.03.2023
P. 25

Kısaca tanımlamak gerekirse otonomi, başka bir kişi        Otonomi kendi kendine öğrenme demek
         ya da durumdan bağımsız karar verme, kendi kendini         değildir. Bir diğer deyişle otonomi öğretmen
         yönetebilme yetisidir. Yunancadan gelen "auto" (öz,        olmadan öğrenme demek değildir.
         kendi kendine) ve "nomos" (kural,yasa) kelimelerinin       Otonomi, sınıf ortamında öğretmenin
         birleşiminden oluşur. Türkçede “özerklik” kelimesiyle      sorumluluklarının azalması ya da yok olması
         eş anlamlı olarak kullanılır.  2                           demek değildir. Öğrencileri kendi başlarına

                                                                    bırakıp ellerinden gelenin en iyisini yapmalarını
         Ana hatlarıyla tanımı yapılmış olan otonomi                beklemek değildir.
         kavramının daha önce de bahsedildiği gibi birçok           Otonomi, öğretmenlerin öğrencilere uyguladığı
         alan ile ilişkisi vardır. Bu alanlardan bir tanesi eğitim  bir şey değildir. Bir diğer deyişle otonomi bir
         bilimleridir.                                              öğretim yöntemi değildir.
                                                                    Otonomi tek ve kolayca açıklanabilen bir
                                                                    davranış sistemi değildir.
         Öğrenci Otonomisi                                          Otonomi öğrenciler tarafından sabit ve kalıcı bir
                                                                    şekilde ulaşılabilen bir şey değildir.
         Nedir?

         Yukarıda yapılan tanıma benzer bir şekilde öğrenci      Yabancı Dil Eğitiminde
         otonomisi, kişinin kendi öğrenme sürecini kontrol
                              3
         edebilme kapasitesidir.   Bu tanım otonom öğrenme       Otonominin Önemi
         için yapılmış olan en yüzeysel tanımlardan biridir. Bu
         tanımdan yola çıkarak eğitimde otonomluğun tam          Nedir?
         olarak ne olduğuna ulaşılabilir.
                                                                 Öğrenmek ya da öğrencilik sadece okul hayatı ile
         Eğitimde otonomluk, öğrencinin süreç ve içerik ile      sınırlı değildir. Okulun sınırları dışında da öğrenme
         arasındaki psikolojik ilişkidir. Bu ilişki, ayrım yapma  işlemi gerçekleşmektedir. Bu da öğrenmeyi hayat
         kapasitesi, eleştirel düşünme, karar verme ve           boyu süren bir eylem haline getirir. Zamanın
         bağımsız eylem gibi çeşitli birçok davranış olarak      koşullarına ayak uydurabilmek için öğrenme sürekli
         karşımıza çıkar.   Burada bahsi geçen davranışlar       bir şekilde gerçekleşmektedir. Bir arkadaşla edilen
                      4
         otonom öğrenmenin başlıca karakteristikleridir.         sohbet, takside dinlenilen radyo programı veya yan
         Otonomluk kazanmış bir öğrencinin, hedeflediği          masada oturan kişilerin konuştukları bile öğrenmeye
         bilgiye ulaşmak için bu yollardan faydalanması          sebep olabilir.
         gerekmektedir. Burada dikkat edilmesi gereken şey
         bu eylemlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesidir.    Sürekliliğinin yanı sıra öğrenme işlemi hem sosyal
         Otonom bir öğrenci bu davranışları bilinç dışı olarak   hem de bireysel bir süreçtir. Kendi öğrenme sürecini
         uygulayıp hedefine ulaşabilmektedir.                    kontrol edebilen birey, öğrenme işlemini bireysel
                                                                 olarak sürdürebilir. Bu durum eğitim bilimlerinde
                                                                 benimsenmiş olan öğrenci merkezli yaklaşımların
         Otonom Öğrenmenin                                       temelini oluşturmaktadır. Yunus İşler öğrenci
                                                                 merkezli yaklaşımlar hakkında şunları söylemiştir:
         Özellikleri Nelerdir?                                   “Öğrenci merkezli yaklaşımlar öğrencilerin ve
                                                                 öğretmenlerin rollerini yeniden düzenlemiştir,
         Otonominin ne olduğunu daha iyi algılayabilmek için     özellikle güçlerini ve otoritelerini değiştirmiştir. Bu
         bazı özelliklerinden de bahsetmek gerekir. David        sayede öğrenciler öğrenme süreçlerinin kontrolünü
         Little , otonomi kavramının daha anlaşılır hale         ele almışlardır. Sonuç olarak otonomluk ve otonom
              5
         gelmesi için otonominin ne değildir sorusuna cevap      öğrenme dil öğreniminde öne çıkan bir konsept
         vermiştir:                                              haline gelmiştir.”  6






         1 Yunus İşler, "Learner Autonomy and Language Learning  3 Phil Benson, “Teaching and Researching: Autonomy in
         Portfolios: A Study on the Development of Reading and   Language Learning”, London: Longman, 2001, s. 2
         Vocabulary." Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2005, s.2
                                                                  4 David Little, "Learner Autonomy: Definitions, Issues and
          2 “Türkçe Bilgi: Otonomi,” Türkçe Bilgi, 1 Aralık, 2018,  Problems." Dublin:     Authentik, 1991, s. 4
         https://www.turkcebilgi.com/otonomi
                                                                 5 David Little, "Learner Autonomy: Definitions, Issues and
                                                                 Problems." Dublin:     Authentik, 1991, s. 3
                                                     Teknoloj    |    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30