Page 26 - DergiS4 01.03.2023
P. 26

Otonom öğrenmenin bir diğer önemi de her bireyin        Bu hususların yanında otonomiyi doğru bir şekilde
         kazanabileceği bir tutum olmasıdır. Phil Benson bu      uygulamak için takip edilmesi gereken adımlar
         konu hakkında şunu belirtmiştir: “Dil eğitiminde        vardır. Bu adımlar sırasıyla “hedef belirleme, içeriği ve
         otonomi önemli bir konsepttir. Aslında bireylerin       programı açıklama, kullanılacak metod ve teknikleri
         sahip olmadığı bir şey de değildir. Öğrenciler          seçme, öğrenim prosedürünü takip etme ve
         hâlihazırda kendi eğitim süreçlerini kontrol etmeye     öğrenimin gerçekleşip gerçekleşmediğini kontrol
                                    7
         yönelik bir eğilime sahiptirler.”    Bu yüzden, insanın  etme.” Bu beş adımı kısaca açıklamak gerekir.
         kendi doğasında var olan otonom öğrenmenin daha
         etkili olduğu savunulmaktadır. Etkili olmasının yanı    İlk adım olarak hedeflerin belirlenmesi gerekir. Bu
         sıra otonomluk kazanmak doğal bir süreçtir. Bu          hedefler öğrencinin kendi kapasitesi ve öğrenme
         sayede eğitim süreci daha kolay ve anlaşılabilir hale   işlemine ne kadar hazır olduğu gibi şartlara göre
         gelmektedir.                                            değişkenlik gösterir. Bu yüzden öğrenciler kendi
                                                                 hedeflerini kendileri belirlemelidir. Bu sayede
                                                                 öğrenme sürecinde daha istekli olacaklardır. İkinci
         Otonom Öğrenmede                                        olarak içeriğin ve programın açıklanması gelir.
                                                                 Öğrenci üzerinde duracağı ve vakit harcayacağı
         Öğretmenin Rolü Nedir?                                  şeyin ne olduğunu bilmelidir. Bu bilgi sayesinde
                                                                 sürecin neresinde olduğunu, ne kadar öğrendiğini
         Öğrenme sürecinde öğretmenin rolü öğrencilerine         ve geriye ne kaldığı bilebilir. Sonraki adımda
         otonomluk kazanmları konusunda yardımcı olmaktır.       kullanılacak metod ve teknikler belirlenir. Konuya en
         Geleneksel öğretmen anlatır, öğrenci dinleyip           uygun metodun ve tekniğin önceden öğrenci
         öğrenir felsefesine alışmış olan öğrenciler için bu     tarafından belirlenmesi gereklidir. Örneğin, öğrenci
         süreç biraz karmaşık gelebilir. Öğretmen otonominin     Osmanlı tarihi konusuna birkaç belgesel izleyerek
         ne olduğunu açık bir şekilde tanıtmalıdır. Daha sonra   çalışmayı tercih edebilir. Dördüncü adımda öğrenci
         otonom öğrenmenin gerçekleşebilmesi için gereken        kullandığı yöntemi doğru uygulayıp uygulamadığını
         çevreyi, koşulları ve materyalleri hazır                kontrol etmelidir. Beklenen verimi alamıyorsa,
         bulundurmalıdır. Bunların yanı sıra öğretmen her        yöntemi değiştirmeli veya düzenlemelidir. Son olarak
         zaman destekleyici konumda olmalıdır.                   öğrenci çalışmasının sonunda öğrenip
                                                                 öğrenmediğini test etmelidir. Buradan yapacağı
         David Nunan öğretmenlerin göz önünde                    çıkarımlarla eksikliklerini görüp giderebilecektir.
         bulundurması gereken beş koşuldan bahsetmiştir:  8
                                                                 Otonomluğun kazanılması sürecinde öğretmen
           1. Farkındalık yaratma:Öğrenciler kullanılacak        çeşitli aktivite ve etkinlikler kullanarak süreci daha
             materyalin içeriği ve eğitimin amacı hakkında       kolay ve hızlı hale getirebilir. Grup çalışması, proje
             bilgilendirilmelidir.                               çalışması ve münazara gibi iş birliği gerektiren
           2. Dahil olma: Öğrenciler öne sürülen hedefler        aktiviteler kullanılabilir. Bu aktiviteler bilgiye ulaşmak
             arasından kendi hedeflerini seçmeye                 için tartışmayı ve etkileşime geçmeyi tetikleyecektir.
             yönlendirilmelidir.                                 Bunların yanı sıra bireysel yapılacak aktiviteler de tek
           3. Müdahale etme: Öğrenciler eğitim programının       başına bilgiye ulaşma konusunda tecrübe
             hedeflerini ve içeriğini değiştirme veya            kazandıracaktır. Bireysel yapılan aktivite ve
             düzenleme konusunda etkin olmalıdır.                etkinliklere örnek olarak detaylı okuma ve
           4. Yaratma: Öğrenciler sunulanların dışında kendi     kazanımlarını yazma verilebilir.
             hedef ve amaçlarını belirlemelidir.
           5. Aşkınlık: Öğrenciler sınıfta öğrendiklerinin gerçek
              5
             hayattaki karşılıklarını ve kullanım alanlarını
             keşfetmelidir.







         6 Yunus İşler, "Learner Autonomy and Language Learning  8 David Nunan, "Designing and adapting materials to encourage
         Portfolios: A Study on the Development of Reading and   learner autonomy", Harlow: Longman, 1997, s.195
         Vocabulary." Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2005, s.5
                                                                 9  Henri Holec, "Autonomy and foreign language learning." Oxford:
         7  Phil Benson, “Teaching and Researching: Autonomy in  Pergamon,1981, s.3
         Language Learning”, London: Longman, 2001, s.6

                                                     Teknoloj    |    24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31