Page 26 - DergiS4 01.03.2023
P. 26
Otonom öğrenmenin bir diğer önemi de her bireyin Bu hususların yanında otonomiyi doğru bir şekilde
kazanabileceği bir tutum olmasıdır. Phil Benson bu uygulamak için takip edilmesi gereken adımlar
konu hakkında şunu belirtmiştir: “Dil eğitiminde vardır. Bu adımlar sırasıyla “hedef belirleme, içeriği ve
otonomi önemli bir konsepttir. Aslında bireylerin programı açıklama, kullanılacak metod ve teknikleri
sahip olmadığı bir şey de değildir. Öğrenciler seçme, öğrenim prosedürünü takip etme ve
hâlihazırda kendi eğitim süreçlerini kontrol etmeye öğrenimin gerçekleşip gerçekleşmediğini kontrol
7
yönelik bir eğilime sahiptirler.” Bu yüzden, insanın etme.” Bu beş adımı kısaca açıklamak gerekir.
kendi doğasında var olan otonom öğrenmenin daha
etkili olduğu savunulmaktadır. Etkili olmasının yanı İlk adım olarak hedeflerin belirlenmesi gerekir. Bu
sıra otonomluk kazanmak doğal bir süreçtir. Bu hedefler öğrencinin kendi kapasitesi ve öğrenme
sayede eğitim süreci daha kolay ve anlaşılabilir hale işlemine ne kadar hazır olduğu gibi şartlara göre
gelmektedir. değişkenlik gösterir. Bu yüzden öğrenciler kendi
hedeflerini kendileri belirlemelidir. Bu sayede
öğrenme sürecinde daha istekli olacaklardır. İkinci
Otonom Öğrenmede olarak içeriğin ve programın açıklanması gelir.
Öğrenci üzerinde duracağı ve vakit harcayacağı
Öğretmenin Rolü Nedir? şeyin ne olduğunu bilmelidir. Bu bilgi sayesinde
sürecin neresinde olduğunu, ne kadar öğrendiğini
Öğrenme sürecinde öğretmenin rolü öğrencilerine ve geriye ne kaldığı bilebilir. Sonraki adımda
otonomluk kazanmları konusunda yardımcı olmaktır. kullanılacak metod ve teknikler belirlenir. Konuya en
Geleneksel öğretmen anlatır, öğrenci dinleyip uygun metodun ve tekniğin önceden öğrenci
öğrenir felsefesine alışmış olan öğrenciler için bu tarafından belirlenmesi gereklidir. Örneğin, öğrenci
süreç biraz karmaşık gelebilir. Öğretmen otonominin Osmanlı tarihi konusuna birkaç belgesel izleyerek
ne olduğunu açık bir şekilde tanıtmalıdır. Daha sonra çalışmayı tercih edebilir. Dördüncü adımda öğrenci
otonom öğrenmenin gerçekleşebilmesi için gereken kullandığı yöntemi doğru uygulayıp uygulamadığını
çevreyi, koşulları ve materyalleri hazır kontrol etmelidir. Beklenen verimi alamıyorsa,
bulundurmalıdır. Bunların yanı sıra öğretmen her yöntemi değiştirmeli veya düzenlemelidir. Son olarak
zaman destekleyici konumda olmalıdır. öğrenci çalışmasının sonunda öğrenip
öğrenmediğini test etmelidir. Buradan yapacağı
David Nunan öğretmenlerin göz önünde çıkarımlarla eksikliklerini görüp giderebilecektir.
bulundurması gereken beş koşuldan bahsetmiştir: 8
Otonomluğun kazanılması sürecinde öğretmen
1. Farkındalık yaratma:Öğrenciler kullanılacak çeşitli aktivite ve etkinlikler kullanarak süreci daha
materyalin içeriği ve eğitimin amacı hakkında kolay ve hızlı hale getirebilir. Grup çalışması, proje
bilgilendirilmelidir. çalışması ve münazara gibi iş birliği gerektiren
2. Dahil olma: Öğrenciler öne sürülen hedefler aktiviteler kullanılabilir. Bu aktiviteler bilgiye ulaşmak
arasından kendi hedeflerini seçmeye için tartışmayı ve etkileşime geçmeyi tetikleyecektir.
yönlendirilmelidir. Bunların yanı sıra bireysel yapılacak aktiviteler de tek
3. Müdahale etme: Öğrenciler eğitim programının başına bilgiye ulaşma konusunda tecrübe
hedeflerini ve içeriğini değiştirme veya kazandıracaktır. Bireysel yapılan aktivite ve
düzenleme konusunda etkin olmalıdır. etkinliklere örnek olarak detaylı okuma ve
4. Yaratma: Öğrenciler sunulanların dışında kendi kazanımlarını yazma verilebilir.
hedef ve amaçlarını belirlemelidir.
5. Aşkınlık: Öğrenciler sınıfta öğrendiklerinin gerçek
5
hayattaki karşılıklarını ve kullanım alanlarını
keşfetmelidir.
6 Yunus İşler, "Learner Autonomy and Language Learning 8 David Nunan, "Designing and adapting materials to encourage
Portfolios: A Study on the Development of Reading and learner autonomy", Harlow: Longman, 1997, s.195
Vocabulary." Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, 2005, s.5
9 Henri Holec, "Autonomy and foreign language learning." Oxford:
7 Phil Benson, “Teaching and Researching: Autonomy in Pergamon,1981, s.3
Language Learning”, London: Longman, 2001, s.6
Teknoloj | 24