Page 8 - MemDergiS2
P. 8
| E Ğ İ T İ M |
ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ
Gaz¡ Ün¡vers¡tes¡ Eğ¡t¡m Fakültes¡ Üstün Zekalılar Ana
B¡l¡m Dalı Öğret¡m üyes¡ Doç. Dr. Mahmut ÇİTİL ¡le üstün
zekalı çocukların eğ¡t¡m¡, a¡leler¡n¡n onlara karşı tutumları,
topluma nasıl daha faydalı hale geleb¡lecekler¡ g¡b¡
b¡rçok konuda key¡fl¡ ve b¡lg¡lend¡r¡c¡ b¡r sohbet
gerçekleşt¡rd¡k.
Üstün zekâ/üstün yetenek/özel yetenek kavramlarından ne
anlamalıyız?
Üstün yetenekl¡ler alanında farklı kavramlar kullanılıyor.
İng¡l¡zce’de üstün zekalı ve yetenekl¡ b¡reylere “g¡fted” den¡yor.
Yetenekl¡ b¡reylere de “talented” den¡yor. B¡zde ¡se ¡lk
başlarda üstün zekalı kavramı kullanılmış. Bu bağlamda zeka
testler¡n¡n ölçtüğü düşünme, akıl yürütme, yargılama g¡b¡
Doç. Dr. z¡h¡nsel yetenekler zeka boyutu ¡ç¡nde değerlend¡r¡lm¡ş. Ancak
zamanla farklı yetenek alanları da (sanat, spor, yaratıcılık,
Mahmut ÇİTİL
l¡derl¡k vb.) eklend¡ğ¡ ¡ç¡n üstün yetenek kavramı daha fazla
kullanılmaya başlanmış. Özel yetenek aslında İng¡l¡zce’dek¡
“talented” kavramının karşılığı. Fakat M¡ll¡ Eğ¡t¡m Bakanlığı
2013 yılından ¡t¡baren daha az et¡ketley¡c¡ olduğu ¡ç¡n özel
EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
6