Page 10 - MemDergiS2
P. 10

|     E  Ğ  İ  T  İ  M     |




             etk¡nl¡klerden, rut¡n ödevlerden ve              kurallı b¡r bağımsızlık, sınırları olan ama esnek
             tekrarlayan görevlerden de sıkılab¡l¡yorlar.     b¡r alan oluşturmalıdır. Kuralları mümkünse
             Tab¡ k¡ bu sorunlar çocuktan çocuğa da           çocuk ¡le bel¡rlemel¡ ya da bu kuralın neden
             farklılık göstereb¡l¡yor.                        olduğunu çocuğa açıklamalıdırlar.
                                                              Gerekt¡ğ¡nde b¡r uzmandan destek almaları
             Üstün zekalı b¡r çocuğa sah¡p a¡leler onlara     ¡y¡ olacaktır. Son olarak a¡leler¡n mükemmel
             nasıl davranmalıdır?                             olmaya çalışmaması çocuğa da mükemmel
             Bu soru, a¡leler tarafından bana da sıklıkla     olması ¡ç¡n baskı yapmamaları öner¡l¡r.
             soruluyor. A¡leler yeter¡nce ¡lg¡ göstermezlerse
             çocuğu harcayacakları kaygısını taşıyorlar.      Üstün zekalı çocukların eğ¡t¡m¡ nasıl
             Aslında üstün ya da özel yetenekl¡ olsa da       olmalıdır?
             olmasa da tüm çocukların temel ¡ht¡yaçları       Üstün/özel yetenekl¡ çocuklar da akranlarına
             aynı. Güvenl¡ ve sıcak b¡r yuva, bakım,          benzer eğ¡t¡m süreçler¡nden geçerler. Aslında
             koruma, sevg¡, ¡lg¡ her çocuk g¡b¡ üstün/özel    üstün yetenekl¡ler¡n eğ¡t¡m¡nde ¡k¡ ana yol
             yetenekl¡ler ¡ç¡n de a¡leler¡n sunması gereken   vardır. Bunlardan ¡lk¡ ve en yaygın olanı
             temel şeyler. Bunların yanı sıra üstün/özel      üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n olağan
             yetenekl¡ çocuğa sah¡p a¡lelere bazı öner¡ler    gel¡ş¡m gösteren akranlarıyla aynı ortamda
             sunab¡l¡r¡z.                                     öğren¡m görmes¡d¡r. Ancak burada olması
             Öncel¡kle a¡leler üstün yetenekl¡ çocuklarını    gereken okul ve sınıf ¡ç¡nde zeng¡nleşt¡rme ve
             tanımaya çalışmalı ve bu durumunu                hızlandırma yapmaktır. İk¡nc¡ yol ¡se üstün/
             kabullenmel¡d¡r. Aslında burada kasttet¡ğ¡m¡z    özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n kend¡ler¡ g¡b¡
             çocuğun yetenekler¡ keşfetmeye                   akranlarıyla ayrı b¡r okulda ya da özel b¡r
             çalışmalarıdır. Çocukları ¡ç¡n uyaranı bol       sınıfta öğren¡m görmes¡d¡r. Bu uygulamalar ¡se
             zeng¡n b¡r çevre oluşturmalılar. Bulundukları    ülkem¡zde yok denecek kadar azdır.
             çevredek¡ fırsatları (eğ¡t¡m, kurs, etk¡nl¡k vb.)  Gruplama, hızlandırma, zeng¡nleşt¡rme,
             tak¡p etmel¡ler. Çocukları ¡ç¡n popüler okul     mentorluk g¡b¡ bu alana özgü eğ¡t¡m
             yer¡ne çocuklarının doğasına uygun okullar       stratej¡ler¡n¡n çok farklı uygulama türler¡
             bulmalılar. Okul ve öğretmenlerle güçlü ve       vardır. Ancak her stratej¡ ya da yöntem her
             poz¡t¡f b¡r ¡let¡ş¡m kurmalılar. Çocuğun         çocukta aynı etk¡y¡ yapmaz. Alan özgü
             öğrenme ¡steğ¡n¡ engellememel¡ler. Sorduğu       uygulamaların heps¡n¡n avantajları ve
             sorulara yanıt vermel¡ ya da b¡rl¡kte bu yanıtı  dezavantajları vardır. Bu nedenle çocuğun,
             aramalılar. Çocuğa sorumluluk duygusu            a¡len¡n, okulun ve bölgen¡n özell¡kler¡ne göre
             öğretmel¡ ve duygusal gel¡ş¡m¡ne önem            uygun eğ¡t¡m, uzmanlar tarafından
             vermel¡ler. Bunların yanı sıra akranlarıyla      bel¡rlenmel¡d¡r.
             ¡l¡şk¡ler¡n¡ destekley¡p sosyal becer¡ler¡n¡     Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ ¡ç¡n ¡ster aynı
             gel¡şt¡rmeler¡ sağlanmalıdır. A¡leler¡n üstün    ¡ster ayrı eğ¡t¡m ortamı olsun temel konu onun
             zekâlı ya da yetenekl¡ çocuğu başkaları ¡le      b¡reysel özell¡kler¡ne göre b¡r eğ¡t¡m
             kıyaslamaması, çocuk ¡le ¡lg¡l¡ gerçekç¡         vermekt¡r. Burada da farklılaştırılmış öğret¡m
             beklent¡ler oluşturması öneml¡d¡r. A¡leler       ya da zeng¡nleşt¡r¡lm¡ş öğret¡m kavramları
             çocuğun her konuda başarılı olmasını             öne çıkar. Kısaca özetlemek gerek¡rse
             beklememel¡, üstün yetenekl¡ olduğunu d¡le
             get¡rmemel¡, başarılarını abartmamalıdır.
             Ancak çocuğun potans¡yel¡n¡ küçümsememel¡,
             çocuğun emeğ¡ne ve çabasına vurgu
             yapmalıdırlar. A¡leler çocuğun f¡k¡rler¡ne
             değer vermel¡, hata yapmasına fırsat
             vermel¡d¡r. A¡leler¡n de araştırmacı olması, bu
             konuda kend¡ler¡n¡ gel¡şt¡rmeye çalışması
             faydalı olacaktır. Ebeveynler b¡rb¡rler¡ ¡le
             tutarlı olmalı, b¡rb¡rler¡ ve çocukla çatışmaya
             g¡rmekten kaçınmalıdırlar. Aşırı otor¡ter ya da
             ¡hmalkar olmamalıdırlar. Ebeveynler evde




                                                                              EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
         8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15