Page 10 - MemDergiS2
P. 10
| E Ğ İ T İ M |
etk¡nl¡klerden, rut¡n ödevlerden ve kurallı b¡r bağımsızlık, sınırları olan ama esnek
tekrarlayan görevlerden de sıkılab¡l¡yorlar. b¡r alan oluşturmalıdır. Kuralları mümkünse
Tab¡ k¡ bu sorunlar çocuktan çocuğa da çocuk ¡le bel¡rlemel¡ ya da bu kuralın neden
farklılık göstereb¡l¡yor. olduğunu çocuğa açıklamalıdırlar.
Gerekt¡ğ¡nde b¡r uzmandan destek almaları
Üstün zekalı b¡r çocuğa sah¡p a¡leler onlara ¡y¡ olacaktır. Son olarak a¡leler¡n mükemmel
nasıl davranmalıdır? olmaya çalışmaması çocuğa da mükemmel
Bu soru, a¡leler tarafından bana da sıklıkla olması ¡ç¡n baskı yapmamaları öner¡l¡r.
soruluyor. A¡leler yeter¡nce ¡lg¡ göstermezlerse
çocuğu harcayacakları kaygısını taşıyorlar. Üstün zekalı çocukların eğ¡t¡m¡ nasıl
Aslında üstün ya da özel yetenekl¡ olsa da olmalıdır?
olmasa da tüm çocukların temel ¡ht¡yaçları Üstün/özel yetenekl¡ çocuklar da akranlarına
aynı. Güvenl¡ ve sıcak b¡r yuva, bakım, benzer eğ¡t¡m süreçler¡nden geçerler. Aslında
koruma, sevg¡, ¡lg¡ her çocuk g¡b¡ üstün/özel üstün yetenekl¡ler¡n eğ¡t¡m¡nde ¡k¡ ana yol
yetenekl¡ler ¡ç¡n de a¡leler¡n sunması gereken vardır. Bunlardan ¡lk¡ ve en yaygın olanı
temel şeyler. Bunların yanı sıra üstün/özel üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n olağan
yetenekl¡ çocuğa sah¡p a¡lelere bazı öner¡ler gel¡ş¡m gösteren akranlarıyla aynı ortamda
sunab¡l¡r¡z. öğren¡m görmes¡d¡r. Ancak burada olması
Öncel¡kle a¡leler üstün yetenekl¡ çocuklarını gereken okul ve sınıf ¡ç¡nde zeng¡nleşt¡rme ve
tanımaya çalışmalı ve bu durumunu hızlandırma yapmaktır. İk¡nc¡ yol ¡se üstün/
kabullenmel¡d¡r. Aslında burada kasttet¡ğ¡m¡z özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n kend¡ler¡ g¡b¡
çocuğun yetenekler¡ keşfetmeye akranlarıyla ayrı b¡r okulda ya da özel b¡r
çalışmalarıdır. Çocukları ¡ç¡n uyaranı bol sınıfta öğren¡m görmes¡d¡r. Bu uygulamalar ¡se
zeng¡n b¡r çevre oluşturmalılar. Bulundukları ülkem¡zde yok denecek kadar azdır.
çevredek¡ fırsatları (eğ¡t¡m, kurs, etk¡nl¡k vb.) Gruplama, hızlandırma, zeng¡nleşt¡rme,
tak¡p etmel¡ler. Çocukları ¡ç¡n popüler okul mentorluk g¡b¡ bu alana özgü eğ¡t¡m
yer¡ne çocuklarının doğasına uygun okullar stratej¡ler¡n¡n çok farklı uygulama türler¡
bulmalılar. Okul ve öğretmenlerle güçlü ve vardır. Ancak her stratej¡ ya da yöntem her
poz¡t¡f b¡r ¡let¡ş¡m kurmalılar. Çocuğun çocukta aynı etk¡y¡ yapmaz. Alan özgü
öğrenme ¡steğ¡n¡ engellememel¡ler. Sorduğu uygulamaların heps¡n¡n avantajları ve
sorulara yanıt vermel¡ ya da b¡rl¡kte bu yanıtı dezavantajları vardır. Bu nedenle çocuğun,
aramalılar. Çocuğa sorumluluk duygusu a¡len¡n, okulun ve bölgen¡n özell¡kler¡ne göre
öğretmel¡ ve duygusal gel¡ş¡m¡ne önem uygun eğ¡t¡m, uzmanlar tarafından
vermel¡ler. Bunların yanı sıra akranlarıyla bel¡rlenmel¡d¡r.
¡l¡şk¡ler¡n¡ destekley¡p sosyal becer¡ler¡n¡ Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ ¡ç¡n ¡ster aynı
gel¡şt¡rmeler¡ sağlanmalıdır. A¡leler¡n üstün ¡ster ayrı eğ¡t¡m ortamı olsun temel konu onun
zekâlı ya da yetenekl¡ çocuğu başkaları ¡le b¡reysel özell¡kler¡ne göre b¡r eğ¡t¡m
kıyaslamaması, çocuk ¡le ¡lg¡l¡ gerçekç¡ vermekt¡r. Burada da farklılaştırılmış öğret¡m
beklent¡ler oluşturması öneml¡d¡r. A¡leler ya da zeng¡nleşt¡r¡lm¡ş öğret¡m kavramları
çocuğun her konuda başarılı olmasını öne çıkar. Kısaca özetlemek gerek¡rse
beklememel¡, üstün yetenekl¡ olduğunu d¡le
get¡rmemel¡, başarılarını abartmamalıdır.
Ancak çocuğun potans¡yel¡n¡ küçümsememel¡,
çocuğun emeğ¡ne ve çabasına vurgu
yapmalıdırlar. A¡leler çocuğun f¡k¡rler¡ne
değer vermel¡, hata yapmasına fırsat
vermel¡d¡r. A¡leler¡n de araştırmacı olması, bu
konuda kend¡ler¡n¡ gel¡şt¡rmeye çalışması
faydalı olacaktır. Ebeveynler b¡rb¡rler¡ ¡le
tutarlı olmalı, b¡rb¡rler¡ ve çocukla çatışmaya
g¡rmekten kaçınmalıdırlar. Aşırı otor¡ter ya da
¡hmalkar olmamalıdırlar. Ebeveynler evde
EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
8