Page 11 - MemDergiS2
P. 11
| E Ğ İ T İ M |
çocuğun hazırbulunuşluğu, ¡lg¡s¡, öğrenme st¡l¡
d¡kkate alınarak dersler¡n ¡çer¡ğ¡, sürec¡ ve
değerlend¡rme (ürün) farklılaştırılmalı ve
zeng¡nleşt¡r¡lmel¡d¡r. Gerekt¡ğ¡nde öğrenc¡n¡n
hızına göre müfredat daraltma, ders
hızlandırması, sınıf atlatma vb. önlemler de
alınab¡l¡r.
Öğretmenler, böyle çocuklara karşı nasıl b¡r
yaklaşım serg¡lemel¡d¡r?
Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler de çocuktur.
Genelde ¡ht¡yaçları d¡ğer çocuklarla benzer.
“dünya tar¡h¡nden b¡rkaç yüz seçk¡n k¡ş¡y¡
Ancak hızlı öğrenen, farklı ve der¡n ¡lg¡ler¡
çıkarsak, taş devr¡ne döner¡z” dem¡şt¡r. Yan¡
olan, bell¡ alanlarda çok yüksek potans¡yel
toplumların ¡lerlemes¡nde ve gel¡şmes¡nde
serg¡leyen öğrenc¡lerd¡r. Bazıları da bu
üstün/özel yetenekl¡ b¡reyler¡n etk¡s¡ büyüktür.
özell¡kler¡ neden¡yle bazen farklı davranışlar
Bu çocukların yüksek potans¡yel¡n¡n yanı sıra
serg¡leyeb¡l¡rler. Bu nedenle üstün/özel
gen¡ş b¡r hayal güçler¡ ve yaratıcılıkları da
yetenekl¡ öğrenc¡s¡ olan öğretmenler¡n de
olab¡lmekted¡r. Y¡ne bu çocuklar dünyada
öncel¡kle bu farklılıklara hoşgörü ¡le
olup b¡tenlerle ¡lg¡l¡d¡rler. Dünyanın sorunlarını
yaklaşması gerek¡r. Yukarıda a¡leler ¡ç¡n
adeta omuzlarında b¡r yük olarak görürler. Bu
sunduğumuz öner¡ler¡n yanı sıra öğretmenler¡n
nedenle de bu sorunları çözmeye çalışırlar.
bu öğrenc¡ler¡n b¡reysel özell¡kler¡ne göre
Böyle amaç ve özell¡ğe sah¡p çocuklardan
zeng¡nleşt¡rme yapması en temel öner¡m¡zd¡r.
yararlanmak ¡ç¡n onların gel¡ş¡mler¡ne destek
vermek ve önler¡ açmak toplumların yapması
Üstün zekalı çocukların eğ¡t¡m¡nde hang¡
gereken en öneml¡ şeyd¡r.
tekn¡kler¡n kullanılması daha doğru olur?
Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n eğ¡t¡m¡
Yukarıda da değ¡nd¡ğ¡m g¡b¡ üstün/özel
konusunda b¡rçok devlet¡n pol¡t¡kaları var.
yetenekl¡ler¡n eğ¡t¡m¡nde zeng¡nleşt¡rme,
Ancak genel olarak bu çocuklar özel eğ¡t¡m
hızlandırma g¡b¡ stratej¡ler uygulanab¡l¡r.
h¡zmetler¡ ¡ç¡nde değerlend¡r¡l¡yorlar. D¡ğer
Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler ¡ç¡n
özel eğ¡t¡m alanları kamu h¡zmetler¡nden
hazırlanmış Purdue, SEM, Otonom vb. farklı
daha fazla yararlandığı ¡ç¡n üstün/özel
eğ¡t¡m program ve modeller¡ vardır. Bunların
yetenekl¡ler ¡hmal ed¡leb¡l¡yorlar. Enteresan
ortak özell¡kler¡ ele alındığında öğretmenler¡n
şek¡lde bu gel¡şm¡ş ülkelerde böyle. Güney
rehber rolünde olduğu, öğrenc¡ler¡n ¡lg¡
Kore g¡b¡ bazı ülkeler bunu önlemek ¡ç¡n
alanlarını ve çalışma konularını bel¡rled¡kten
doğrudan yasa çıkarmışlar. Türk¡ye’de de
sonra kend¡ başlarına çalıştığı, eleşt¡rel ve
üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n yeterl¡ ¡lg¡y¡
yaratıcı düşünme, problem çözme, araştırma
görmed¡ğ¡n¡ düşünüyorum. M¡ll¡ Eğ¡t¡m
becer¡ler¡n¡n öğret¡ld¡ğ¡ ya da gel¡şt¡r¡ld¡ğ¡,
Bakanlığı bu konuda çok ¡y¡ şeyler yaptı
öğrenc¡ler¡n gerçek yaşam problemler¡yle
ancak daha yapılması gereken çok şey var.
uğraştığı, buna ¡l¡şk¡n çözümler¡ de uygun
Bu alanda uygulanan pol¡t¡kalar ve çözüm
şek¡lde sunduğu modeller vardır.
öner¡ler¡m¡ ¡çeren b¡rçok makale yazdım. B¡r
Öğretmenler¡n de bu modeller¡ d¡kkate
dönem de ¡lg¡l¡ kurumlarla b¡rl¡kte çalıştım.
alarak öğrenc¡ler¡n bahs¡ geçen süreçlerde
Ancak ¡stenen ¡vmey¡ henüz yakalayamadık.
gel¡şmes¡n¡ sağlayacak tekn¡klere (scamper,
Umarım ¡lerde bu çocukların önem¡ daha da
s¡nekt¡k vb.) ağırlık vermes¡ faydalı olacaktır.
¡y¡ anlaşılır ve daha güçlü pol¡t¡kalar
uygulanır.
Ülke olarak üstün zekalı çocuklardan nasıl
yararlanab¡l¡r¡z? Devlet nasıl b¡r planlama
Son olarak eklemek ¡sted¡ğ¡n¡z b¡r konu var
yapmalı?
mı?
Rahmetl¡ hocalarımızdan Doç. Dr. M¡tat Enç
Ekleyeceğ¡m başka b¡r şey yok. Teşekkür
ed¡yorum.
EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
9