Page 11 - MemDergiS2
P. 11

|     E  Ğ  İ  T  İ  M     |




             çocuğun hazırbulunuşluğu, ¡lg¡s¡, öğrenme st¡l¡
             d¡kkate alınarak dersler¡n ¡çer¡ğ¡, sürec¡ ve
             değerlend¡rme (ürün) farklılaştırılmalı ve
             zeng¡nleşt¡r¡lmel¡d¡r. Gerekt¡ğ¡nde öğrenc¡n¡n
             hızına göre müfredat daraltma, ders
             hızlandırması, sınıf atlatma vb. önlemler de
             alınab¡l¡r.

             Öğretmenler, böyle çocuklara karşı nasıl b¡r
             yaklaşım serg¡lemel¡d¡r?
             Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler de çocuktur.
             Genelde ¡ht¡yaçları d¡ğer çocuklarla benzer.
                                                              “dünya tar¡h¡nden b¡rkaç yüz seçk¡n k¡ş¡y¡
             Ancak hızlı öğrenen, farklı ve der¡n ¡lg¡ler¡
                                                              çıkarsak, taş devr¡ne döner¡z” dem¡şt¡r. Yan¡
             olan, bell¡ alanlarda çok yüksek potans¡yel
                                                              toplumların ¡lerlemes¡nde ve gel¡şmes¡nde
             serg¡leyen öğrenc¡lerd¡r. Bazıları da bu
                                                              üstün/özel yetenekl¡ b¡reyler¡n etk¡s¡ büyüktür.
             özell¡kler¡ neden¡yle bazen farklı davranışlar
                                                              Bu çocukların yüksek potans¡yel¡n¡n yanı sıra
             serg¡leyeb¡l¡rler. Bu nedenle üstün/özel
                                                              gen¡ş b¡r hayal güçler¡ ve yaratıcılıkları da
             yetenekl¡ öğrenc¡s¡ olan öğretmenler¡n de
                                                              olab¡lmekted¡r. Y¡ne bu çocuklar dünyada
             öncel¡kle bu farklılıklara hoşgörü ¡le
                                                              olup b¡tenlerle ¡lg¡l¡d¡rler. Dünyanın sorunlarını
             yaklaşması gerek¡r. Yukarıda a¡leler ¡ç¡n
                                                              adeta omuzlarında b¡r yük olarak görürler. Bu
             sunduğumuz öner¡ler¡n yanı sıra öğretmenler¡n
                                                              nedenle de bu sorunları çözmeye çalışırlar.
             bu öğrenc¡ler¡n b¡reysel özell¡kler¡ne göre
                                                              Böyle amaç ve özell¡ğe sah¡p çocuklardan
             zeng¡nleşt¡rme yapması en temel öner¡m¡zd¡r.
                                                              yararlanmak ¡ç¡n onların gel¡ş¡mler¡ne destek
                                                              vermek ve önler¡ açmak toplumların yapması
             Üstün zekalı çocukların eğ¡t¡m¡nde hang¡
                                                              gereken en öneml¡ şeyd¡r.
             tekn¡kler¡n kullanılması daha doğru olur?
                                                              Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n eğ¡t¡m¡
             Yukarıda da değ¡nd¡ğ¡m g¡b¡ üstün/özel
                                                              konusunda b¡rçok devlet¡n pol¡t¡kaları var.
             yetenekl¡ler¡n eğ¡t¡m¡nde zeng¡nleşt¡rme,
                                                              Ancak genel olarak bu çocuklar özel eğ¡t¡m
             hızlandırma g¡b¡ stratej¡ler uygulanab¡l¡r.
                                                              h¡zmetler¡ ¡ç¡nde değerlend¡r¡l¡yorlar. D¡ğer
             Üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler ¡ç¡n
                                                              özel eğ¡t¡m alanları kamu h¡zmetler¡nden
             hazırlanmış Purdue, SEM, Otonom vb. farklı
                                                              daha fazla yararlandığı ¡ç¡n üstün/özel
             eğ¡t¡m program ve modeller¡ vardır. Bunların
                                                              yetenekl¡ler ¡hmal ed¡leb¡l¡yorlar. Enteresan
             ortak özell¡kler¡ ele alındığında öğretmenler¡n
                                                              şek¡lde bu gel¡şm¡ş ülkelerde böyle. Güney
             rehber rolünde olduğu, öğrenc¡ler¡n ¡lg¡
                                                              Kore g¡b¡ bazı ülkeler bunu önlemek ¡ç¡n
             alanlarını ve çalışma konularını bel¡rled¡kten
                                                              doğrudan yasa çıkarmışlar. Türk¡ye’de de
             sonra kend¡ başlarına çalıştığı, eleşt¡rel ve
                                                              üstün/özel yetenekl¡ öğrenc¡ler¡n yeterl¡ ¡lg¡y¡
             yaratıcı düşünme, problem çözme, araştırma
                                                              görmed¡ğ¡n¡ düşünüyorum. M¡ll¡ Eğ¡t¡m
             becer¡ler¡n¡n öğret¡ld¡ğ¡ ya da gel¡şt¡r¡ld¡ğ¡,
                                                              Bakanlığı bu konuda çok ¡y¡ şeyler yaptı
             öğrenc¡ler¡n gerçek yaşam problemler¡yle
                                                              ancak daha yapılması gereken çok şey var.
             uğraştığı, buna ¡l¡şk¡n çözümler¡ de uygun
                                                              Bu alanda uygulanan pol¡t¡kalar ve çözüm
             şek¡lde sunduğu modeller vardır.
                                                              öner¡ler¡m¡ ¡çeren b¡rçok makale yazdım. B¡r
             Öğretmenler¡n de bu modeller¡ d¡kkate
                                                              dönem de ¡lg¡l¡ kurumlarla b¡rl¡kte çalıştım.
             alarak öğrenc¡ler¡n bahs¡ geçen süreçlerde
                                                              Ancak ¡stenen ¡vmey¡ henüz yakalayamadık.
             gel¡şmes¡n¡ sağlayacak tekn¡klere (scamper,
                                                              Umarım ¡lerde bu çocukların önem¡ daha da
             s¡nekt¡k vb.) ağırlık vermes¡ faydalı olacaktır.
                                                              ¡y¡ anlaşılır ve daha güçlü pol¡t¡kalar
                                                              uygulanır.
             Ülke olarak üstün zekalı çocuklardan nasıl
             yararlanab¡l¡r¡z? Devlet nasıl b¡r planlama
                                                              Son olarak eklemek ¡sted¡ğ¡n¡z b¡r konu var
             yapmalı?
                                                              mı?
             Rahmetl¡ hocalarımızdan Doç. Dr. M¡tat Enç
                                                              Ekleyeceğ¡m başka b¡r şey yok. Teşekkür
                                                              ed¡yorum.
         EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
                                                                                                              9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16