Page 15 - MemDergiS2
P. 15
| E Ğ İ T İ M |
Zeynep TÜRKSOY
Öğrenme Yolcusu
Deney¡msel Öğrenme Eğ¡t¡mc¡s¡
Hızla gel¡şen ve değ¡şen dünyaya uyum Fre¡re, b¡lg¡n¡n dayatıldığı geleneksel eğ¡t¡m¡,
sağlama sürec¡nde b¡rçok alanda olduğu g¡b¡ “bankacı eğ¡t¡m model¡” olarak
eğ¡t¡m alanında da bazı değ¡ş¡mler meydana tanımlamaktadır. Öğrenenler¡n nesne,
gelm¡şt¡r. Bu değ¡ş¡mler eğ¡t¡me bakış öğretmenler¡n özne olarak tanımlandığı bu
açısında öneml¡ farklılıklara neden olmuş ve modelde d¡yaloğa dayalı b¡r yapıdan z¡yade
öğrenme sürec¡nde öğrenc¡lere b¡lg¡ tek yönlü b¡r dayatma söz konusudur. Fre¡re,
aktarılmasına dayanan ezberc¡ eğ¡t¡m karşısında durduğu “bankacı eğ¡t¡m model¡”
anlayışının geçerl¡l¡ğ¡n¡ kaybetmes¡ne yol yer¡ne temel¡nde d¡yalog olan “problem
açmıştır. Günümüzde geleneksel eğ¡t¡m tanımlayıcı eğ¡t¡m” model¡n¡ savunur. Bu
anlayışının yer¡n¡ öğrenc¡n¡n b¡lg¡y¡ kend¡s¡n¡n model ¡le ¡nsan kend¡ potans¡yel¡n¡n farkına
yapılandırdığı, öğrenme sürec¡ne akt¡f olarak varır ve dünya ¡le ¡l¡şk¡ler¡ndek¡ sorunları
katıldığı öğrenc¡ merkezl¡ eğ¡t¡m yaklaşımları tanımlama ¡mkânı yakalar.
almıştır.
EĞİTİM VE KÜLTÜRÜN IŞIĞINDA HAYMANA
13